Hyundai Rotem, czołowy południowokoreański producent taboru szynowego, przed terminem wysłał pierwszy gotowy skład zespolony o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h Oʻzbekiston Temir Yoʻllari, czyli uzbeckiego narodowego przewoźnika kolejowego. Zamówienie obejmuje dostawę łącznie 6 pojazdów, złożonych z siedmiu członów.
Liczący ponad 37 mln mieszkańców Uzbekistan to pierwsze państwo w Azji Środkowej, które dołączyło do światowego klubu posiadaczy linii kolei dużych prędkości. W tym przypadku należałoby mówić o “umiarkowanie dużych prędkościach” – maksymalna prędkość eksploatacyjna na liczącej ok. 600 kilometrów długości trasie z Taszkentu do Buchary wynosi 250 km/h. Warto dodać, że jest to linia szerokotorowa z rosyjskim rozstawem szyn, tj. 1520 mm. Obecnie na uzbeckiej linii szybkiej kolei wykorzystywane są składy zespolone produkcji Talgo. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie jednak zmianie wraz z dostawą nowych pociągów produkcji Hyundai Rotem.
Kontrakt na dostarczenie pojazdów został zawarty w ubiegłym roku w czerwcu. Jego wartość wynosi 270 mln wonów południowokoreańskich, co w momencie jego zawarcia odpowiadało ok. 196 mln USD. Łącznie uzbecki państwowy przewoźnik kolejowy Oʻzbekiston Temir Yoʻllari zamówił 6 siedmioczłonowych pojazdów. Pierwszy pociąg został zakończony w ciągu zaledwie 17 miesięcy od daty zawarcia umowy i wyruszył z zakładów produkcyjnych Hyundai Rotem w Korei Południowej do Uzbekistanu – na razie statkiem z portu morskiego Masan w prowincji Gyeongsang Południowy. Trzeba tu jednocześnie przypomnieć, że Uzbekistan jest krajem podwójnie śródlądowym, czyli otoczonym przez inne państwa nieposiadające dostępu do morza, dlatego cała dostawa będzie sporym wyzwaniem logistycznym – pierwszy pojazd zostanie dostarczony najwcześniej w styczniu, a może nawet w lutym.
Oznacza to jednocześnie, że pojawi się on w Uzbekistanie co najmniej miesiąc przed planowanym terminem – w harmonogramie dostaw założono, że jego dostarczenie nastąpi w marcu. Realizacja dostaw ma zostać zakończona w 2027 roku. Pociągi produkcji Hyundai Rotem, podobnie jak uzbeckie Talgo, będą mogły rozpędzić się do prędkości 250 km/h. Każdy z nich pomieści 389 pasażerów w trzech klasach. W każdym składzie znajdzie się również człon restauracyjny. Nie jest to całkowicie nowa konstrukcja – producent oparł pojazd o platformę EMU-260, znaną w Korei Południowej jako KTX-Eum. Południowokoreański narodowy przewoźnik kolejowy Korail eksploatuje nieco krótszy wariant, złożony z sześciu członów.
Wariant eksportowy dla Uzbekistanu został zaprojektowany z myślą o specyficznych warunkach pogodowych, jakie panują w tym kraju – mówimy tu o skrajnie suchym klimacie z gorącymi sezonami letnimi, a także nierzadko występujących burzach piaskowych. Od KTX-Eum różni go także zastosowanie zewnętrznych schodów przy wejściach, konieczne z uwagi na fakt, iż w Uzbekistanie wysokość peronów wynosi zaledwie 200 mm. Warto dodać, że jest to pierwszy eksportowy wariant EMU-260. Dostawa tych pojazdów będzie oznaczała dla uzbeckiego systemu kolei dużych prędkości poważnie wzmocnienie – do tej pory narodowy przewoźnik dysponuje zaledwie 6 egzemplarzami pociągów Talgo 250, złożonych z 11 bardzo krótkich członów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.